Sane Guruji's original name was Pandurang Sadashiv Sane. He was a well known social reformer, gandhian and freedom fighter. He participated in various satyagrahas and was jailed by the British government.
In the 4 walls of the jail, his literary gift was awakened and he penned down several books which were in reality his narrations to the fellow prisoners.
Shyam is what Sane Guruji's mother called him. Sane Guruji starts with the fond memories of of his mother. His mother who is married into a good brahmin house is very loving and caring towards Shyam and has a very strict focus on his character building. As time passes by we see through Shyam's eyes the misery that his debt ridden family had to go through and yet his father and mother's attempt to give him the best possible education and shower him with all the love in the world.
Eventually one fateful day his mother passes away living behind only memories and tears for the little Shyam.
This is the crux of the entire story. This book is probably the most sold book in entire marathi literature.
Il nome originale di Sane Guruji era Pandurang Sadashiv Sane. Era un noto combattente riformatore sociale, gandhiana e la libertà. Ha partecipato a varie satyagraha e fu incarcerato dal governo britannico.
Nei 4 mura del carcere, il suo dono letterario fu svegliato e lui scrisse giù parecchi libri che erano in realtà i suoi racconti ai compagni di prigionia.
Shyam è ciò che la madre di Sane Guruji lo chiamò. Sane Guruji inizia con i ricordi di sua madre. Sua madre, che è sposato in una buona casa bramino è molto amorevole e premuroso verso Shyam e ha una molto rigorosa attenzione per la sua formazione del carattere. Come passa il tempo da che vediamo attraverso gli occhi di Shyam la miseria che la sua famiglia debito cavalcato dovuto passare attraverso e ancora suo padre e il tentativo della madre di dargli la migliore istruzione possibile e lo doccia con tutto l'amore del mondo.
Alla fine, un giorno fatidico sua madre muore vivendo dietro solo ricordi e lacrime per il piccolo Shyam.
Questo è il punto cruciale di tutta la storia. Questo libro è probabilmente il libro più venduto in tutta la letteratura marathi.